Elektronizácia verejnej správy a rozvoj elektronických služieb Rozvoj pamätových a fondových inštitúcií a obnova ich národnej infraštruktúry Zvýšenie prístupnosti k širokopásmovému internetu
Publikované 03.07.2015

Od novembra vybavia občania úradné služby pod jednou strechou na 1500 miestach


Elektronické služby verejnej správy budú od novembra k dispozícii na 1500 integrovaných obslužných miestach občana (IOMO). Pod jednou strechou budú môcť ľudia vybaviť viaceré úradné záležitosti, vrátane výpisov z listu vlastníctva či obchodného registra.
Cieľom projektu financovaného z eurofondov je podľa štátneho tajomníka ministerstva financií Radka Kuruca... zásadne obmedziť tzv. turistiku po úradoch. "Nasadzovanie takýchto jednotlivých miest zjednoduší ľuďom riešenie bežných životných situácií, keďže IOMO je miesto, kde si môžu vybaviť rôzne záležitosti. Všetko si to budú môcť vybaviť pod jednou strechou bez toho, aby museli navštevovať ostatné úrady, ktoré sú od seba často dosť vzdialené," opísal na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave.
Ide o asistovanú službu, kde vyškolený zamestnanec úradu pomocou počítača umožní občanovi získať dokument v papierovej podobe použiteľnej na právne úkony, prípadne mu pomôže pri riešení problému. Kuruc zdôraznil, že projekt ľuďom šetrí čas aj peniaze na cestovanie. Zároveň ušetria na poplatkoch za služby, ktoré by mali byť od konca tohto roka nižšie ako na klasických úradoch.
V súčasnosti je v prevádzke viac ako 300 integrovaných obslužných miest na pracoviskách Slovenskej pošty. Ďalších takmer 1000 prevádzok bude dostupných od novembra na matričných úradoch, asi 80 pracovísk bude súčasťou klientskych centier ministerstva vnútra. Štátny tajomník vyčíslil, že projekt stál 13,5 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).
Pošta poskytuje vybrané služby verejnej správy už od roku 2012. Odvtedy ich rozšírila a sprístupnila na vyše 300 pobočkách. Vybaviť si tam možno výpis z listu vlastníctva bez ohľadu na kataster, výpis a odpis z registra trestov alebo výpis z obchodného registra. "Vnímame túto službu ako veľmi užitočnú, čo potvrdzujú aj čísla. O túto službu je pomerne značný záujem, ľudia sú informovaní o spôsobe využitia," uviedol jej generálny riaditeľ Tomáš Drucker.
Počet dostupných služieb, ktoré človek vybaví na integrovanom obslužnom mieste, sa bude postupne zvyšovať. Pribudnúť by mala napríklad zmena korešpondenčnej adresy či odhlasovanie pozostalých.
Do projektu sa prostredníctvom matrík zapojilo aj Združenie miest a obcí Slovenska. "Okrem benefitov, ktoré tu vidíme pre občana v kvalite, rýchlosti a dostupnosti služieb, vidíme aj niekoľko ďalších výhod. Zlepší sa vyťaženosť matrík pri vykonávaní nielen matričnej agendy. Zaujímavé je aj to, že príjmami obcí sa stane 50 % všetkých poplatkov," zhodnotil výkonný podpredseda združenia Milan Muška.

Bratislava 2. júla (TASR)