Elektronizácia verejnej správy a rozvoj elektronických služieb Rozvoj pamätových a fondových inštitúcií a obnova ich národnej infraštruktúry Zvýšenie prístupnosti k širokopásmovému internetu
Publikované 03.07.2015

Nové elektronické služby registra adries


Register adries, správcom ktorého je ministerstvo vnútra, obsahuje informácie o všetkých adresách, adresných bodoch, bytových a nebytových budovách na celom území Slovenska. V registri adries teda nie sú informácie o majiteľoch budov či pobytoch osôb.

Informačný systém Registra adries buduje ministerstvo vnútra v rámci Operačného programu Informatizácia spoločnosti /OPIS/ financovaného z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Adresa je v tomto informačnom systéme súborom údajov, identifikujúcich umiestnenie hlavného vchodu, prípadne ďalších vstupov do budovy, ak im bolo určené orientačné číslo, a to aj na mape. Identifikovať ju možno cez identifikátor adresy, čo je množina alfanumerických znakov slúžiaca na účely komunikácie medzi informačnými systémami.

Ide teda o evidenciu popisujúcu umiestnenie vchodov bytových a nebytových budov, a to slovným označením, ako aj vizualizáciou na mape Slovenskej republiky. Dostupné údaje môžu využívať štátne orgány, najmä bezpečnostné a záchranné zložky pri ochrane zdravia a majetku, pošta pri doručovaní zásielok, rovnako aj podnikateľská sféra a v neposlednom rade občania v situáciách, pri ktorých potrebujú overiť či zistiť presnú lokalitu adresy.

Od 1. júla má verejnosť k dispozícii elektronické služby registra adries. Dostupné sú na Ústrednom portáli verejnej správy www.slovensko.sk a tiež aj na portáli Elektronické služby MV SR https://portal.minv.sk.
Každý môže požiadať napríklad o podrobné údaje o adrese. Ak je už v informačnom systéme adresný bod ukazujúci vchod do budovy, jeho grafická prezentácia sa zobrazí na mape.
Ďalšou zo služieb je overenie údajov o adrese.
Požiadať možno aj o dataset, čiže súbor údajov o adresách obce alebo jej častí podľa vlastných zvolených kritérií, ktorý systém doručí žiadateľovi v štruktúrovanej forme do elektronickej schránky. Pre využitie tejto služby je potrebné, aby občan bol držiteľom aktivovaného elektronického občianskeho preukazu s čipom.
Informačný systém je živá, neustále sa meniaca evidencia, preto MV SR pre verejnosť sprístupnilo aj službu na pripomienkovanie jeho kvality. Pripomienkovať možno atribúty adresy, ktoré posúdi správca registra a následne navrhne úpravy.

Štátne orgány na výkon svojej činnosti môžu mať údaje z registra adries dostupné aj automatizovaným spôsobom, rovnako aj podnikatelia. O tento prístup je potrebné oficiálne požiadať MV SR, ktoré ako správca registra s každým žiadateľom prerokuje spôsoby automatizovaného prístupu podľa technických možností oboch strán.

Povinnosti orgánov verejnej správy pri zhromažďovaní údajov o adresách a mechanizmy poskytovania údajov z registra definuje zákon č. 125/2015 Z. z. o registri adries, účinný od 1. júla 2015.

Detailnejšie informácie o zákone o registri adries :
http://www.minv.sk/?tlacove-spravy&sprava=zakon-o-registri-adries-ucinny-od-1-jula